onsdag 27 januari 2021

Hjälp

 Vart är mänskligheten på väg?


Vart är vi på väg? Jag följer några facebookgrupper som handlar om husbil och resande mellan Sverige och Spanien och boende i Spanien. Om jag börjar med enbart husbilarna så har jag ställt mig frågan om människor har slutat att tänka? 

Det kommer de mest besynnerliga frågor såsom
 "Gör ni tvåan i toaletten?"
"Hur gör ni rent toalettkassetten?"

Jag har träffat "Husbilsfolk" med 2 miljonersbilar som inte använder vare sig toalett, dusch eller kök i sina bilar, varför då undrar jag. Undrar om de använder sina utrymmen hemma i bostaden lika dåligt. Vad är problemet med att gå och tömma sitt naturliga avfall på avsedd plats, det är väl inte mer än i stort sett 100 år sedan de flesta hade utedass. 

Corona pandemin

Corona pandemin har slagit hårt åt världen och olika länder har tacklat sjukdomen på sitt egna sätt. Vi i Sverige har en mer öppen syn och bygger på en frivillighet att hålla avstånd och att inte besöka eller resa i onödan och att inte träffa andra människor som vi inte brukar träffa.
Vad jag har förstått så har detta virus lättare att sprida sig i kyla. Vilket man ser tycker jag då det ökat här i Sverige nu i vinter och BOOM så kom det en köldknäpp i Spanien, minus 13 grader i Madrid och snö.
Europas länder såsom Tyskland, Frankrike och Spanien inför hårda restriktioner som utegångsförbud!
Vad gör svensken då? JO HAN SKA ÅKA TILL SITT SEMESTERBOENDE I SPANIEN. flygen inställda, för smittspridningen skull,  då tar vi bilen.

Fortsättning följer med fler tankar och funderingar.
På UD hemsida kan man läsa om vad som gäller i de olika länderna och detta vad de diplomatiska regeringarna säger.
Ex: att det är utegångsförbud i Frankrike mellan 20:00 och 06:00.
I min värld betyder det att du får inte vara ute under denna tid och inte förflytta dig.
Jo det här gäller tydligen inte svensken för frågor på FB blir? Får man köra på natten i Frankrike.
Och svaren då: Bara och köra då du sitter i din egna bil???
Vad skriver de som kört, jo det gick bra inga kontroller?? Vad då gick bra? Att man lyckades ge blanka den i regler eller? Säger man samma sak när man passerade en 90 km skylt i 110 km, det gick bra inga kontroller.

Min uppfattning är att man slutat att tänka till innan det skickas en fråga ut på fejjan många gånger slår man in öppna dörrar.
Lite skrämmande är det när man frågar om rent farliga saker som man att hur mycket böter det är för överlast! Det handlar väl inte om böterna utan om trafiksäkerhet. Bilen är byggd för en viss last och överskrider man den blir bilen ostabil och svårare att manövrera vid exempel en kraftig inbromsning och undanmanöver.
Nu blir det väl mindre böter då det gäller nya beräkningsregler från 1 januari 2021. Men huanamej att möta dessa ekipage.


Tack för mig idag, nu har jag fått skriva av mig lite.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar