lördag 6 oktober 2018

På resande fot

Norrut

Helt plötsligt blev det att resa norrut i Sverige med det nya hemmet, husbilen. Jag lämnade Karlskrona en kall oktober morgon, bara 6 grader på termometern, för att bege mig så långt åt norr som jag inte varit tidigare. Resan från Karlskrona gick längs E 22:an upp till Norrköping där jag valde att köra över Katrineholm och Västerås för att undvika Stockholmstrafiken.

Första etappen slutade i Västerås som första övernattningsställe. Självklart blev valet nere vid gästhamnen med utsikt över hamnen. 

Redan vid Höga kusten började temperaturen sjunka så att jag vaknade upp med frost och -5 grader utanför bilen brrrrrrrrr!

Strax innan målet så såg jag den första snön, förundrad hur man kan få undan snön så ifrån vägbanan inte en enda mittsträng som i södra Sverige.

Väl framme vid målet Skellefteå, 125 mil senare,  så gick temperaturen upp till behagliga 10 grader och tillvaron blev gemytligare.



Skellefteå har en liten egen historia. Hela kommunen är i storlek ungefär 70 000 invånare som bor runt älven, Skellefteälven.


Denna stad började växa till liv i början av 1400-talet då antalet invånare var hela 60 st. Detta antal ökade till 370 personer på mitten av 1500-talet då även den pampiga stenkyrkan började byggas. Runt kyrkan började handeln ta fart och en marknadsplats började växa fram som har bevarats än idag. Man byggde så kallade kyrkstugor som besökare till kyrkan kunde sova över i när man kom från när och fjärran, denna by kallas för Bonnstan.


Efter ett par dagar här i norr var det åter dags att vända söderut igen genom Sveriges långa land.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar