tisdag 20 november 2018

Genom Europa

Med husbil genom Europa.


Träden börjar att fälla sina blad och det blir ett kalt landskap som kommer fram. Vinden blir kyligare och de fallna löven far omkring runt fötterna. Det var dags för mig att packa husbilen och ge mig av söder ut.
Autobahn öppnade sig framför mig med sina 3 och ibland 6 filer att hålla reda på. I Tyskland var det typiskt Bmw och Audi som stod för högfartsomkörningarna. Efter 2 dagar på tyska autobahn bytte jag land och tog mig till Luxemburg. Här var naturen helt annorlunda än vad jag föreställt mig. I min hjärna var Luxemburg ett ganska platt land. Oj Oj vad fel jag hade, rena alplandet med höga berg med slingriga vägar. Vid ett tillfälle hade jag 12% lutning i nerförsbacke.
Väl i staden Luxemburg som ligger i landet Luxemburg lyckades jag prata bort en parkeringsböter, det var väl ett vänligt land. Här i Luxemburg gällde att tanka fullt då bränslet är ett av det billagaste i Europa. 

Nästa land att komma till blev då Frankrike. Här blev det en spännande resa. Det var fortfarande bergigt och kurvigt. Ner mot Dijon var fransmännen luriga. Jag hade gått ner på 3:ans växel i nerförsbacken, det tryckte på ordentligt, och efter 6 km var det fortfarande nedför, och då hade man en fartkontroll där det blixtrade i maskinen och poliserna vinkade med handen att jag skulle sänka farten. Det återstår att se vad det blir av detta. (I Tyskland blev jag också fotograferad på Autobahn men mig veterligen ska inte tunga husbilar vara med deras "Malus" än) så vi får se vad som händer.
Första anhalten blev i en by utanför Dijon som hette Pontailler-sur-Saone men någon ställplats hittade jag inte så det fick bli utanför en fotbollsarena.

Resan fortsatte på de franska motorvägarna som är betalvägar. Jag hade inte tiden just på denna resa att ta de små gratisvägarna, för då måste man ha tid på sig och det kan det vara värt.

Nästa anhalt blev Bezouce i södra Frankrike. Här ligger Pont du Nord vilket jag återkommer till.

Pyreneerna närmade sig och Spanska gränsen inom synhåll. Jag fortsatte en bit ner i Spanien och hittade en ställplats 12 mil norr om Barcelona i Palamos. Här var ALLA vägar till ställplatsen avstängda för vägarbete. Men till slut hittade jag en camping som var öppen. Ett bra ställe med vad man kan behöva.  

Vidare söderut och det märktes på temperaturgivaren i instrumentpanel, 22 grader.
Nu blev nästa stopp i Castello del Plana här man använde en allmän parkering till beachen för husbilar om vintern. En av de längsta vägar längs stranden jag har sett. Ett populärt motionsväg.

En sista tripp och jag var hemma i Torrevieja. Det blev totalt sett en 325 mil och 4 länder när man sammanfattar det hela. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar